„Detailnú špecifikáciu vrátane rozpočtu sme Ministerstvu financií
(MF) SR predstavili 5. februára 2021, autori a dodávatelia aplikácie
boli schopní nasadiť ju do celoplošnej prevádzky behom pár týždňov," podotkol Lelovský.
Išlo o dve verzie aplikácie - pre občanov na zobrazenie a pre prevádzky
na kontrolu preukazov. Do ostrej prevádzky ju zamestnávatelia navrhovali
nasadiť od 5. marca tohto roka. Aplikáciu bolo možné v prípade potreby
aktualizovať, aby sa prispôsobila celoeurópskemu riešeniu, ktoré bolo
nasadené v júni tohto roka. Lelovský priblížil, že získavanie údajov z
databáz mala zabezpečiť spoločnosť Asseco a samotnú aplikáciu istá
medzinárodná spoločnosť, ktorá dodáva riešenia aj pre Formulu či pre
mesto Trnava.
Štát sa však rozhodol ísť vlastnou cestou a na vývoj aplikácie využiť
vlastné vývojové kapacity. Lelovský však kritizuje fakt, že nové
pravidlá, podľa ktorých majú obchodníci v niektorých prípadoch povinnosť
kontrolovať COVID preukazy zákazníkov, platili od 16. augusta, pričom
Slovensko IT sprístupnilo aplikáciu Over Pass až 20. augusta pre
Androidy a pre operačný systém iOS až v pondelok 30. augusta o 3.00 h
ráno.
ITAS kritizuje, že štát sprístupňuje dôležité nástroje na poslednú
chvíľu, podobne to totiž bolo aj pri aplikácii Green Pass.
Zamestnávatelia pritom už dlhodobo vyzdvihovali, že aplikácia na
kontrolu, či je zákazník prevádzky očkovaný, otestovaný alebo po
prekonaní ochorenia COVID-19, potrebná bude. Lelovský zdôraznil, že ak
chce štát používať vlastné IT kapacity, musí to robiť zodpovedne.
„Pamätám si tú pamätnú vetu z MF SR, že ak nespustíme tú aplikáciu,
ktorú sme ponúkali v dohodnutom termíne a bude to komunikované
verejnosti, tak nech nepočítame s odmenou," tlmočil Lelovský s tým, že pokuta mala byť v tom prípade vo výške realizácie.